Alejan en Gerrit van Accolade zijn naar eigen zeggen ‘ouwe rotten’ in het vak. Maar deze ervaren Friese wijkbeheerders zijn daarom niet minder benieuwd hoe vakgenoten het contact met bewoners aanvliegen en waar anderen zoal tegenaan lopen. En precies daarvoor was de workshop Straatpraat op 21 september ook bedoeld. Hoe knoop je een informeel gesprek aan met bewoners? Hoe kom je tot een constructief gesprek waarin je geen waslijst aan klachten over je heen krijgt gestort? Ervaren welzijnswerker Daniël Pit leidde het gesprek, deelde zijn ervaringen en gaf praktische tips.

Op intuïtie

Steeds meer disciplines kiezen voor een aanpak waarbij mensen aangesproken worden in hun eigen leefomgeving. Voor corporaties, gemeenten en wij-teams lijkt dit logisch. Maar ook Geertje Smeding van het Groninger Museum trekt actief de wijken. En Remco Visser van KAW spreekt regelmatig met bewoners tijdens technische inspecties van woningen. Een goed gesprek kan veel inhoudelijke input geven en een goede verstandhouding met bewoners is veel waard. Veelal wordt dit op intuïtie gedaan, maar zijn er ook tools?

Investeren in goed contact

Daniël Pit vertelt dat er aantal basis ingrediënten zijn voor een constructief gesprek. Maar uiteindelijk draait het om durven en ‘kilometers maken’. En ja, dit kost energie. Want in goed contact moet je investeren. Sluit aan bij je gesprekspartner, is de eerste tip. Durf iets van jezelf te laten zien en ga op zoek naar een kort moment van verstandhouding. Vertel uiteraard wie je bent en vergeet vooral niet uit te leggen wat je komt doen! Wees nieuwsgierig naar wat de ander te zeggen heeft. Het is makkelijk om je te laten leiden door je oordeel, maar aannames kun je ook omvormen tot vragen!

Stel de droomvraag

Wat te doen bij weerstand of een stortvloed aan klachten? Het is soms best lastig om het gesprek zo te sturen zodat je krijgt wat je wilt. Door het gesprek oplossingsgericht aan te vliegen, biedt je houvast voor je gesprekspartner. Wees je dus bewust van de vraag die je stelt. “Wat is hier aan de hand?”, is dé uitnodiging om eens flink te klagen en zagen. Stel specifiekere vragen met een positieve en toekomstgerichte ondertoon. Het is goed om even ‘mee te huilen’, maar vraag daarna hoe de ander het zelf graag zou zien. Vraag door richting een oplossing, waarbij je best een droomvraag mag stellen: hoe ziet jouw ideale straat eruit? Breng het daarna weer naar het hier en nu: wat zou hierin een eerste stap kunnen zijn voor jou en voor mij? Uiteindelijk ben je toch een ‘mannetje met een plannetje’, wees daar ook eerlijk over.

De wijk in

De deelnemers aan de workshop hoefde Daniël niet te vertellen dat de straat op gaan ontzettend leuk en nuttig is. Als je er voor open staat, beleef je ontzettend veel. Maar wat te doen met collega’s die niet staan te trappelen? Deel successen en complimentjes van bewoners met het hele team. Het is belangrijk om te laten zien dat contact met bewoners je tot andere keuzes kan brengen en je blikveld verbreedt.

Tips op een rij

Alle tips van deze geslaagde middag nog eens rustig nalezen? Download hier de handout van Daniel Pit.

Volgens Dien maak je plannen niet achter je bureau. Daarom gaat ze graag op pad om te horen en zien wat er speelt in de noordelijke roemte. Ze heeft haar eigen studio voor sociaal ruimtelijke vraagstukken en werkt sinds 2015 als projectleider bij Roeg & Roem. Dien verbindt en prikkelt en denkt graag buiten gebaande paden.

Bekijk al onze bloggers