Een nieuw jaar is weer begonnen. Voor veel mensen een moment om weer even stil te staan bij de doelen en goede voornemens voor het komende jaar. Misschien ook het moment om het eens over energiebesparing te hebben met een bewoner? Op 6 december j.l organiseerden Roeg & Roem en Noorderlings Communicatie de bijeenkomst ‘Energiebesparingsbackpacken met bewoners‘ met als centraal thema:  op welk moment en vanuit welke motivatie zijn mensen te stimuleren tot energiebesparen? 

Eyeopener die dag was het verhaal van Jan-Willem Bolderdijk, onderzoeker en docent aan de faculteit Gedrags -en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Gedrag en gedragsverandering wordt vooral gemotiveerd door het streven naar een positief zelfbeeld. Dat wil zeggen dat iemand eerder energiebesparende maatregelen zal nemen omdat het hem ‘een goed gevoel geeft’ dan omdat het zoveel geld bespaart. Mensen zien zich zelf liever als milieubewust dan als vrek. Dus hoewel energiebesparen misschien niet bij iedereen op het lijstje van goede voornemens zal staan, staat op het lijstje misschien wel de wens om wat ‘bewuster’ te leven of nu eindelijk eens iets te doen aan die tocht in huis wat de buren allemaal allang hebben aangepakt. En dat is dus juist het moment om een bewoner te benaderen, zo liet Mathilde Lubbers van Noorderlings Communicatie zien.

Mathilde nam de deelnemers mee op klantreis oftewel het ‘energiebesparingsbackpacken’. Welke ‘reis’ maakt de klant voordat hij besluit jouw product koopt of overgaat tot het door jou gewenste gedrag? En welke interactie en contactmomenten heb jij of je organisatie binnen deze ‘reis’? Door hier gericht naar te kijken maak je inzichtelijk waarom klanten ergens blijven hangen of afhaken, wanneer jouw aanbod aanslaat of juist niet en welke middelen je daarvoor kunt inzetten. Ook sloot ze met haar presentatie aan bij het verhaal van Jan-Willem. Enthousiasme voor energiebesparing creëer je met meer wooncomfort en door met je acties te appeleren op het goede gevoel dat mensen willen hebben over hun gedrag. Als je dan ook nog een paar ‘wow-momenten’ weet te creëren, kan je actie niet meer stuk.

Dus wil je als organisatie ‘iets met energiebesparen’ en zoek je naar aanknopingspunten? Begin dan eens bij de bewoner in plaats van bij je product en richt je op het gewenste zelfbeeld van die persoon in plaats van enkel op de financiële besparing.

Gedreven, verbindend en inhoudelijk thuis in zowel het sociale als het fysieke domein. Was van 2012 tot 2015 projectleider bij Roeg & Roem.

Bekijk al onze bloggers