Heb jij nog wat te wensen? Dat het grof vuil vaker ingezameld wordt bijvoorbeeld. Een lagere zorgpremie. Leuker openbaar groen voor je deur met meer bloemen. Dat de thuiszorg die nu zo goed voor je oma zorgt, niet zomaar vervangen wordt door een andere omdat de zorgverzekeraar dat zo bepaalt. Het lijkt groot en ver weg, maar het zijn wensen die je best kunt realiseren, als je je met de wijk organiseert.

Een wijkbedrijf stamp je niet even uit de grond

Als je kijkt hoeveel geld er in een wijk uitgegeven wordt aan dit soort ‘publieke diensten’, nou, daar kon je een boel mee doen als je dat zelf in het handje kreeg. En als iedereen de handen uit de mouwen steekt, hou je nog wat over voor de wijk ook. De wijk als bedrijf. Het wijkbedrijf regelt dat alle werkzaamheden worden gedaan, alleen (deels) door de buurt zelf. Zo wordt minder geld uitgegeven – blijft er dus geld over voor andere dingen – en ontstaat er in de wijk werkgelegenheid. Interessant scenario en de laatste tijd helemaal hot. Maar zoiets stamp je niet even uit de grond. In je eentje of met z’n tweeën een ‘gewoon’ bedrijf beginnen, is al lastig genoeg met alles wat daarbij komt kijken. Naar de KvK, een ondernemingsplan schrijven, een visie en missie opstellen en een begroting, administratie, acquisitie, het juiste netwerk opbouwen, de neuzen dezelfde kant op houden, de belastingaangifte doen… Hallo zeg, dat doe je niet ‘even’ naast je werk.

Een ondernemer maakt een onderneming

In Leeuwarden won een consortium van bedrijven – AcorE, Dijkstra Draisma, Ekwadraat, KAW en KUUB – de wedstrijd van WoonFriesland, waarbij de opdracht was: Bedenk een methodiek om de energieprestatie van 330 woningen te verbeteren en de leefbaarheid in de slipstream mee te nemen. Het winnende concept? Een wijkbedrijf opzetten! Het consortium zet het op en als er een stevige inkomstenstroom is, gaat het bedrijf over naar de bewoners. In de Groningse Oosterparkwijk zien we een soortgelijke beweging. Daar is de BOOM ontstaan, de Bewoners&OndernemersOntwikkelMaatschappij, met een groep ondernemers aan de basis. Zij dokteren uit hoe het allemaal moet, zij zetten het op, zij investeren tijd en geld. Ondernemers dus, als eerste sleutel tot in ieder geval een goede start!

Wat bewoners willen

Marcel Tankink van KAW vertelde op 12 december in Bilgaard hoe ze het verder aanpakken. Het consortium realiseerde al snel contact met de bewoners. Om op te halen wat zij willen. Een gouden zet, want aansluiten bij wat de bewoners belangrijk vinden, blijkt daar de tweede sleutel tot succes. Beetje logisch wel, ok, maar hoe vaak gaat dat niet mis?

Dan blijkt dat de doorgaans oudere bewoners helemaal geen tablet willen om te bekijken hoeveel stroom ze verbruiken. Maar een tablet met een videofoon erop en waar ze de dokter een vraag op kunnen stellen, dat willen ze wel! Plaats in de zijkant van het scherm een klein appje waarop ze kunnen zien hoe het met hun stroomverbruik is gesteld en hopla, iedereen blij… Komen met een aanbod of een collectieve actie, dat zijn twee scenario’s die niet werken, volgens Tankink. Ze zetten wel een klusteam op met vrijwilligers die klussen doen voor € 2,50 per uur en bevorderen zo dat mensen het ‘met elkaar’ doen.

Zelf doen = invloed

Ook een korting op de zorgpremie en een gezondheidscoach kreeg het consortium voor elkaar bij zorgverzekeraar De Friesland. En het idee om zelf zorgmedewerkers in dienst te nemen, waardoor de zorgbehoevende bewoners verzorgd worden door verzorgers van hún keuze en óok nog eens besparen, is een briljante win-win-win. Volgende stappen kunnen zijn zelf het groen onderhouden en de afvalinzameling regelen. Als je het zelf doet, heb je invloed. En dan kun je dus regelen dat dat grof vuil niet 1 keer per maand, maar elke week opgehaald wordt. Gaat die lang gekoesterde wens toch nog in vervulling, gewoon in je eigen wijk!

Agnes Nanninga is als denker en doener bezig met sociale innovatie. Ze werkt als adviseur bij innovatieve projecten en staat daarnaast als sociaal onderneemster zelf ook met de poten in de klei. Het allerliefste schrijft ze en dat doet ze vanaf nu ook voor Roeg&Roem. Die paarse laarzen passen haar wel!

Bekijk al onze bloggers